Bij Hutten Catering maakt inclusief ondernemen een wezenlijk deel uit van de bedrijfscultuur. Ze creëren hier kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
We hebben bijvoorbeeld een zorgbakkerij die voor negentig procent wordt gerund door mensen met een gehoorbeperking,” steekt Michael Dijkhuizen enthousiast van wal. “Daarnaast hebben we de Sign Language koffiebar, waar barista’s door middel van gebarentaal met gasten communiceren.” Michael is Food & Beverage Manager en werkt inmiddels zes jaar bij Hutten Catering. Hij leidt een team van ruim twintig mensen. “We hebben inclusief ondernemen hier echt hoog in het vaandel staan. Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar wij vinden dat iedereen op de wereld een plekje verdient in de maatschappij en de mogelijkheid moet krijgen om te werken. Zo is het gewoon, dat is een vanzelfsprekend onderdeel van ons werk.” De Sign Language Coffee Bar leidt dove en slechthorende mensen vakkundig op tot ‘gebaarista’.
Diversiteit versterkt het team
Naast koffiezaken op verschillende locaties zijn de gebaarista’s ook in te huren voor evenementen. “De ene medewerker heeft meer begeleiding nodig dan de ander. Soms komt er in het begin iemand een paar uur per week meekijken om te zien hoe het werk precies gaat, soms start iemand direct. Het is heel persoonsgebonden wat iemand nodig heeft.” Ook voorcollega’s zonder beperking levert het samenwerken met diverse doelgroepen veel op. Michael merkt dat de dynamiek binnen het team sterker wordt door de diversiteit op de werkvloer. “In het begin kan het even zoeken zijn naar de juiste manier van communiceren, vaak letterlijk. Maar er ontstaat altijd iets moois. Mensen leren elkaar begrijpen en helpen elkaar verder.” In de praktijk ontstaan creatieve oplossingen. “Bij ons gebruiken ze vaak hun telefoon om langere verhalen te typen,” vertelt Michael.
“Ook al kunnen we elkaar niet verstaan, het is gewoon heel gezellig.” Ook gasten reageren enthousiast. “In het begin kijken e wat verbaasd, maar daar nadoen ze vrolijk mee met gebaren. Dat is prachtig om te zien.” Een groot deel van zijn team is via het Werkgeversservicepunt (WSP)Midden-Gelderland bij Hutten terechtgekomen, dankzij een vast contactpersoon proberen ze de lijntjes zo kort mogelijk te houden. De begeleiding is zorgvuldig ingericht en wordt per persoon afgestemd.
Van wekelijkse begeleiding naar zelfstandigheid
Kim de Wilde is niet slechthorend, maar kwam wel via het WSP bij Hutten terecht omdat ze een extra ondersteuningsbehoefte heeft. “Ik sta vaak achter de kassa, maar ik help ook met dingen klaarzetten voor evenementen of soms in de keuken als het nodig is. Het werk is geen dag hetzelfde en dat vind ik heel fijn”, vertelt ze. In het begin kreeg ze wekelijkse begeleiding. “Nu is dat niet meer nodig, want nu doe ik alles zelf. Maar dat heeft me destijds wel heel erg geholpen, dan had ik elke week een gesprek met Michael over hoe het met mij ging en wat beter kon. Ik had ook een buddy op de werkvloer bij wie ik altijd terecht kon.” Bij de start van een nieuwe baan wil je je doorgaans van je beste kant laten zien, wat de drempel kan verhogen om tijdig aan te geven wanneer je dreigt vast te lopen. “Alleen al dat ik toen wist dat ik iets gewoon aan mocht geven als het even te veel was, hielp al zoveel”, vervolgt Kim. “Als je iets uitspreekt, wordt het vaak al veel kleiner en dan kun je samen verder. Dat heeft me enorm geholpen.
Vanavond is er een banqueting hier. Dan ga ik voor de eerste keer alleen daar staan in plaats van samen met iemand. Daar heb ik heel veel zin in. Michael heeft gelukkig een lijstje gemaakt van wat ik op welk tijdstip klaar moet zetten. Heel handig. Ik vind het stiekem best een beetje spannend, maar heb er vooral veel zin in. In de toekomst zou ik graag gebarentaal willen leren, ik weet al wat dingen, maar dan hoef ik niet meer via briefjes of de telefoon met mijn collega’s te communiceren. Dat lijkt me nog een mooie manier om mezelf verder te ontwikkelen.”






