‘Ik zal mijn werkgever nooit laten zakken’
Een eenzame remigratie, een ingrijpende operatie en een langdurig revalidatietraject: Nuri Özakin moest flink wat obstakels overwinnen om te komen waar hij nu is. En toch blijft hij positief en hij zet zich honderd procent in voor zijn baan als bedrijfsleider bij Deevex. “Ik legde bij mijn sollicitatie meteen mijn verhaal op tafel. Dit ben ik, dit kan ik, dit heb ik nodig: kunnen jullie daar mee omgaan?”
Als veertienjarige jongen verhuisde Nuri Özakin met zijn vader, moeder en zusje weer terug naar Turkije, nadat hij in Nederland was geboren en getogen. ”Toen kon hij nog niet bedenken dat hij 21 jaar later weer op Nederlandse bodem zou staan. ‘Ik bleek een ernstige longziekte te hebben, die in Turkije niet behandeld kon worden. Dus ik besloot terug naar Nederland te komen, zodat ik de noodzakelijke longtransplantatie kon ondergaan. Ik liet mijn hele bestaan achter, mijn vrouw en jonge zoontje, mijn mooie huis en goede baan. Ik had geen keuze: zonder goede behandeling en die operatie ging ik dood.”
Hoogopgeleide nieuwkomer
Nuri logeerde bij een vriend in Arnhem, begon aan de zware behandeling en zag zijn gezin maar mondjesmaat. Uiteindelijk krijgt hij in 2018 nieuwe longen, een traject met revalidatie volgt. “Je moet niet denken dat je na zo’n transplantatie klaar bent,” legt hij uit. “Mijn gezondheid blijft breekbaar. Ik moet vaak terugnaar het ziekenhuis. En ik moet oppassen: een piepklein griepje en ik ben van de kaart.” Zijn gezin verhuist naar Nederland en na een jaar revalidatie begint het bij Nuri te kriebelen. Hij wil een baan! “Als ik niks doe met mijn opleiding, kan ik mijn diploma net zo goed in de prullenbak gooien. Zonde. Bovendien wil ik collega’s hebben, iets positiefs bijdragen aan de samenleving.”
Bij de gemeente vinden ze het lastig om Nuri te plaatsen. Hij is hoogopgeleid, spreekt perfect Nederlands maar is wel een nieuwkomer op de Nederlandse arbeidsmarkt, en dan ook nog die gezondheidsproblemen. Nuri was op zoek naar een baan als werkvoorbereider. Via de afdeling statushouders van de gemeente werd hij voorgedragen aan het Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland. Het Werkgeversservicepunt adviseert werkgevers over instroomvraagstukken en inclusiviteit. Roland Baauw, accountmanager industrie en techniek, heeft met veel technische bedrijven contact. Toen Deevex met de vraag kwam of hij een werkvoorbereider had, dacht hij meteen aan Nuri. Hoewel Nuri geen Nederlandse opleiding had wist Roland Deevex toch enthousiast te krijgen om Nuri op gesprek te laten komen. Het was een goede match.
“Ik heb daar meteen mijn verhaal op tafel gelegd: dit ben ik, dit zijn mijn problemen, dit wil ik. Kunnen jullie daarmee omgaan? Ze boden me een baan aan, ik kon beginnen als calculator.” Na drie jaar groeide hij begin 2020 door tot bedrijfsleider. “Lichamelijk ben ik beperkt. Daar gaat mijn werkgever gelukkig goed mee om. Als ik mijn werk maar op de juiste manier uitvoer, is er geen enkel probleem. Thuiswerken kan ook, soms klap ik zelfs in het ziekenhuis mijn laptop open om nog wat zaken te regelen. Ik ben nu zo betrokken bij het bedrijf, dat ik ze nooit zal laten zakken. Al bellen ze me om vijf uur ’s ochtends, ik neem altijd m’n telefoon op.”
In één klap
Hebben de afgelopen jaren hem iets geleerd? “Gelukkig heb ik nooit gedacht: waarom overkomt mij dit? Ik heb leren relativeren. Dat neem ik ook mee naar mijn werk. Hoe druk ik het ook heb op mijn werk, ik kan de stress goed loslaten door alles wat ik heb meegemaakt. Een eigen huis, een mooie auto, geld op de bank, het is allemaal mooi, maar daar draait het niet om. Het kan allemaal in één klap voorbij zijn, daar ben ik me des te meer van bewust”.
‘Een gouden kerel, daar moeten we een voorbeeld aan nemen’
Martijn Wilbrink, eigenaar Deevex:
“Ik zie de maatschappij veranderen, en niet op een manier die me aanspreekt. De samenleving verhardt. En kijk ik dan naar een werknemer als Nuri, dan vind ik dat we juist aan zo iemand een voorbeeld moeten nemen. Hij heeft een enorme drive, hij werkt keihard en hij blinkt hier echt uit. Voor hem is niks vanzelfsprekend. Een gouden kerel. Natuurlijk bieden we hem als bedrijf flexibiliteit, bijvoorbeeld om naar zijn doktersafspraken te gaan. Maar dat krijgen we dubbel en dwars terug. Zo’n jongen, daar moet je naar kijken”.