‘Nederlands blijft lastig, maar de moeilijkste fietsreparaties zijn geen probleem’.

Lekke band, ketting eraf of probleem met de remmen: slimme Arnhemmers weten dat ze met een fietsmankement terechtkunnen bij Scalabikes in winkelcentrum Presikhaaf. Een team van monteurs, bij Scalabikes aan het werk als dagbesteding of via de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), zorgt er dan voor dat ze snel weer op de pedalen staan. Kisho is een van de sleuteltalenten bij Scalabikes, vertelt begeleider Peter Brandsen. “We merkten al snel: Kisho is hier gewoon heel goed in.”

Kisho is het sleuteltalent van fietsenwerkplaats Scalabikes anderhalf jaar geleden stapte Kisho het kantoor van begeleider Peter Brandsen binnen. “Tijdens het intakegesprek zei hij bijna niks,” vertelt Peter. “Laten we maar gewoon beginnen, heb ik gezegd. Dat wilde hij wel.” Kisho is gevlucht voor de burgeroorlog in Sri Lanka. In Nederland kreeg hij het ook voor z’n kiezen: een faillissement, schulden. Begeleider Brandsen kijkt er niet van op. “De
meeste mensen die hier werken hebben het nodige meegemaakt. Daarom is een beschutte werkplek zo belangrijk, daar kunnen onze collega’s doen waar ze goed in zijn.”

Versnellingsnaaf repareren
Kisho is schuchter, teruggetrokken. Pas als hij een paar weken aan het werk is, merkt Brandsen dat z’n nieuwe collega precies weet waar hij mee bezig is. “Hij hing een fiets op, demonteerde het achterwiel, keek naar de versnellingsnaaf en zag meteen wat daar mis was. Ja, toen had ik door dat hij verstand van zaken heeft. Hij is hier gewoon heel goed in. Wat blijkt? Hij heeft zelf een brommer- en fietsenwinkel gehad, dus hij weet veel over reparaties en onderhoud.”

Uitdaging
De fietsenwinkel in Presikhaaf is pas een paar maanden open, maar al helemaal geïntegreerd in de wijk. “Kijk, we werken met een uitdagende doelgroep, laat ik het zo zeggen. Ze willen allemaal graag werken, iedereen doet hard z’n best. Soms gaat het fout, dan wordt er een peperduur zadel gemonteerd op een fiets die nog geen tientje waard is. Terwijl we ook moeten letten op de verkoopwaarde van de fiets.”
Wat een verademing om een medewerker als Kisho in de werkplaats te hebben. ‘Hij heeft belangrijke taken. In de werkplaats pakt hij de lastige klussen op, een lekke band is voor hem geen uitdaging. Hij probeert soms ook collega’s te coachen, aanwijzingen te geven of te laten zien hoe ze iets moeten aanpakken. Niet iedereen kan omgaan met feedback, maar Kisho brengt het altijd op een opbouwende manier. Ik heb tegen hem gezegd: je bent mijn eerste monteur. Inmiddels heeft hij een jaarcontract, we zijn erg blij met hem.”

Fonetisch
Enige drempel: die Nederlandse taal. “Hij gaat elke donderdag naar taalles, tenminste, dat is de bedoeling. Maar Nederlands blijft moeilijk. In gesprek met klanten in de winkel, loopt het soms vast omdat ze elkaar niet verstaan. Als hij een bon maakt voor een fietsen reparatie, schrijft hij fonetisch op wat de klant zegt. Dan is het dus puzzelen wat hij bedoelt. Als het echt een raadsel is, vraag ik hem om een toelichting. We komen er altijd wel uit. En klanten lopen met hem weg. Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.”