Zodra je het terrein van Recreatiepark, Restaurant en Jachthaven De Veerstal oprijdt, overvalt je meteen een vakantiegevoel. Wat in 1968 begon als boerderijcamping is uitgegroeid tot een veelzijdig recreatiebedrijf. In totaal werken hier ruim 100 mensen, waarvan zo’n 10% met een arbeidsbeperking. Voor deze mensen moet dit wel een zeer ontspannen werkomgeving zijn.
Onze gasten zijn hier op vakantie, dus je hebt over het algemeen te maken met vriendelijke en vrolijke mensen,” beaamt Nicolette Verheij, eigenaar van De Veerstal. Het bedrijf omvat een restaurant, recreatiepark, schoonmaakdienst, technische buitendienst, jachthaven, animatieteam, bowlingbaan en zelfs een eigen veerpont. Alles draait 365 dagen per jaar door. Werk genoeg dus. “We hebben altijd wel plaats voor mensen die wat moeite hebben met werk. Harry Zoomers, mijn contactpersoon bij het Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland, weet exact wat voor medewerkers bij ons passen. Mensen met een arbeidsbeperking, Oekraïners, herintreders, BBL scholieren, jong en oud; wij gunnen iedereen een kans.”
Veerstalfamilie
Ondanks de groei, behield het bedrijf de aandacht voor de menselijke maat. “De Veerstalfamilie, zo noemen we onszelf,” vertelt bedrijfsleider Sjoerd Jonker. En dan bedoelt hij niet alleen dat het bedrijf al decennialang in handen is van dezelfde familie. “We zijn een hecht team. Collega’s helpen elkaar, niemand oordeelt over een
ander. Niemand vraagt: waarom werk jij maar halve dagen?”
Nicolette: “We behandelen iedereen als gewone medewerker. Niemand wordt hier in een hokje geplaatst. Ik denk dat juist dát heel belangrijk is. We horen ook vaak: Ik had geen betere werkplek kunnen bedenken.” Sjoerd: “Ja, iedereen is welkom. We stoppen er de nodige tijd en energie in. Het enige wat wij terug verwachten is volledige inzet. Al onze werknemers werken hard, maar ieder binnen de grenzen van zijn eigen kunnen. Het is opvallend hoe groot het verantwoordelijkheidsgevoel van
deze mensen is,” vult Nicolette aan. “Een herintreder die altijd enthousiast haar werk doet, moest zich voor korte tijd ziek melden net nadat ze een vast contract kreeg. Dat vond ze vreselijk.”
Zelfvertrouwen
Elke nieuwe werknemer met een arbeidsbeperking krijgt een-op-een begeleiding. De werknemer bepaalt het tempo. Nicolette: “Rustig beginnen, wat kun je aan?
En dat bouwen we langzaam op.” Sjoerd: “Bij de Oekraïense dames in de schoonmaak speelde vooral het taalprobleem. Alles moest via Google Translate. Andere werknemers hebben weer vooral structuur nodig, daar houd je rekening mee. Zo hebben we iemand die heel secuur de sapcentrifuge schoonmaakt. Dan zet ze wel een timer, anders is ze er de hele dag mee bezig! Begeleiden betekent vooral veel geduld hebben, maar als je dan ziet hoe het zelfvertrouwen van zo iemand groeit. Daar draait het allemaal om.” Nicolette: “Mensen maken echt grote stappen. Dat geeft enorm veel voldoening. Laatst kwam er een oud-collega langs die ooit in ons animatieteam begon. Die stond mij heel zelfverzekerd te vertellen wat voor toffe baan ze nu had! Leuk en mooi om te zien. Overigens nemen wij het grootste deel van deze mensen uiteindelijk in vaste dienst. Maar soms zie je dat iemand iets anders wil en kan. Dan zeg ik ook: kom op, hier ben je klaar. Nu de grotemensenwereld in.