Op de foto: Wilma Hilvers met werknemer Willemein
Bakkerij Hilvers is na 256 jaar en met inmiddels 17 winkels een begrip in Arnhem en omgeving. Sinds de opening van de bakkerijen voor Hilvers Sociaal staat het bedrijf ook bekend als inclusief werkgever. “Het bakkersvak leent zich heel goed voor deze doelgroep. Het is repeterend en leuk: je maakt een product waarvan je de klanten later ziet genieten.” André Hilvers is algemeen directeur van de bakkerij en zijn zus Wilma staat – vrij uniek – voor 100% als jobcoach op de payroll.
Familie Hilvers heeft van oudsher aandacht voor de minder bedeelde medemens. Dus toen Siza acht jaar geleden vroeg of de bakkerij een sociale werkplek wilde worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, twijfelde de familie geen moment. In Arnhem-centrum werd een bakkerswinkel opgetuigd, waar deze mensen aan het werk konden onder begeleiding van een leermeester.
Jezelf mogen zijn
Drie jaar geleden liep het contract met Siza af en besloot de familie het sociale werk in eigen beheer voort te zetten. Wilma schoolde zich om tot jobcoach en haar echtgenoot werd leermeester. In juni dit jaar opende Hilvers een tweede sociale bakkerij in Velp waar een social manager/leermeester de leiding heeft. Inmiddels werken er meer dan dertig mensen uit de doelgroep bij Hilvers: 17 op een activerende werkplek, 13 in loondienst, 1 gedetacheerd vanuit Scalabor en 3 stagiaires uit bijzondere situaties. Wilma: “Die eerste groep wisselt het meest. Vaak zijn het kwetsbare jongeren die vastlopen. Dat betekent vooral veel aandacht en liefde geven, dan volgt de rest ‘vanzelf’. Structuur en vastigheid zijn belangrijk voor de hele doelgroep. En mogen zijn wie je bent. Lukt het vandaag even niet, dan hoeft dat ook niet.”
Manifest
André: “We kijken naar wat mensen wel kunnen, niet naar wat ze niet kunnen. Gebakjes, cake, koekjes, Arnhemse meisjes; we maken allerlei producten met soms eenvoudige of juist meerdere handelingen. Daarin kunnen werknemers afwisselen.”
Wilma: “De een maakt op recept het hele product, de ander wil alleen appelrondo’s maken. Prima. Maar kan je meer, dan halen we dat eruit. Het geeft veel voldoening om met deze mensen te werken. Dit sociale aspect past echt bij ons en is iets dat we willen uitdragen.”
Brood delen
Daarom heeft het bedrijf een manifest opgesteld met vijf pijlers waar de directie voor staat: Geloof, Familie, Brood, Sociale betrokkenheid en duurzaamheid.
“Dat sociale gevoel willen we ook ons personeel meegeven. Als je rekening moet houden met elkaar, leer je daar ook weer van.” vult Wilma aan. “Het team in de stadswinkel bijvoorbeeld is enorm divers, maar dat gaat wonderbaarlijk goed.”
Behalve het eigen personeel, hopen broer en zus ook andere bedrijven te inspireren. Wilma: “Het is ongelooflijk hoeveel verschil je kunt maken in de levens van deze mensen. Veel werkgevers hebben daar geen idee van. Als ambassadeurs hopen wij die bedrijven uiteindelijk ook mee te krijgen.”
André: “Onze nieuwe slogan is: ‘Brood dat je deelt’. Wij willen ruimhartig delen. Delen van aandacht, delen via de voedselbank, koffie (uit)delen. Dat gaan we de komende jaren breed uitmeten. Wij geloven dat delen de wereld mooier maakt. “