‘..’

Bij Albert Heijn is er plek voor iedereen. Daarom besteden ze al heel wat jaren extra aandacht aan het werven en plaatsen van mensen vanuit de doelgroep Banenafspraak. En met succes. Een team van twaalf interne jobcoaches heeft inmiddels voor 2000 mensen een passende werkplek gevonden. Het leverde ze een nominatie op voor Inclusief Ondernemer van het jaar.

Dat we genomineerd zijn, is een enorme waardering voor iets waar we al jaren mee bezig zijn,” vertelt jobcoach Karin van den Hul. “Maar we doen het niet alleen. We werken met veel organisaties samen. Daarnaast zijn we afhankelijk van onder andere de managers uit de winkels die openstaan voor onze doelgroep, de buddy’s die deze doelgroep dagelijks begeleiden, maar ook van mensen zoals Jeroen die bij ons willen werken.”

Doorzetten

Jeroen Holthaus werkt al een aantal jaar bij Albert Heijn en heeft inmiddels een vast contract bij het filiaal waar hij nu werkt. “Dat had ik jaren geleden nooit durven dromen! Op school vonden ze me door mijn slechthorendheid en autisme ongeschikt voor de arbeidsmarkt. ‘Dat kun je niet,’ zeiden ze. Maar ik wílde in een winkel werken en ben ervoor gaan strijden. Na één meeloopdag in een winkel wist ik: dit is wat ik wil! Ik ben zo trots dat ik heb doorgezet. Nu werk ik elke dag, kom ik buiten én ben ik socialer geworden.” Kijk ook naar de binnenkant van ‘het boek’ “Bij Albert Heijn kijken ze verder dan alleen de voorkant van het boek. Ze zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Bij andere winkels werd ik niet altijd al volwassene behandeld. Hier voel ik me echt gezien, gehoord en gewaardeerd. Ik neem mijn werk heel serieus en krijg complimentjes als mijn afdeling er netjes uitziet. Ik ben graag bezig. Ik sta zelfs op mijn vrije dag nog producten recht in het schap te zetten als ik de supermarkt bezoek,” vertelt Jeroen met een grote lach.

De impact is groot

Karin is trots op de ontwikkeling die Jeroen doormaakt. “Ik weet waar Jeroen vandaan komt. En hem dan horen vertellen dat hij zich gewaardeerd voelt, dat is zo belangrijk. We willen als organisatie dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. Bij Jeroen zie je wat voor impact dat op hem heeft. Maar Jeroen heeft ook impact op ons! Hij heeft laatst een speech gegeven voor het Werkgeversservicepunt. De mensen hingen aan zijn lippen. Zijn verhaal inspireert.” Ruimte voor de toekomst Als jobcoach lever je maatwerk, legt Karin uit. “Goed luisteren en kijken is de basis. Ik blijf altijd in gesprek met de kandidaat: Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je? Dat is echt per persoon verschillend. Het is de kunst om de persoon te laten zijn wie hij is. Daarna help je hem verder, door bijvoorbeeld een plek te zoeken die het beste bij hem past. Als de medewerker het dan oppakt, gaat het eigenlijk vanzelf. We helpen om toekomstdromen te ontwikkelen. Dromen waar soms eerst geen ruimte voor was. Kijk maar naar Jeroen. Hij is nog lang niet uitgeleerd en doet nu wat anderen vroeger niet eens voor mogelijk hielden. Mensen als Jeroen, daar doen we het voor. Ik gun hem het podium.”