Tien jaar geleden kwam Janet Ashjian vanuit Syrië naar Nederland. Samen met haar man en drie kinderen bouwde ze hier een nieuw bestaan op. Een stevige zoektocht naar werk volgde. Eindeloos solliciteren en talloze afwijzingen met steeds weer dezelfde reden: onvoldoende Nederlandse werkervaring en taalbarrières. Toch gaf Janet niet op. En gelukkig vond ze haar plek.
Pollmann is een echt Arnhems familiebedrijf, opgericht in 1890. Generaties klanten kwamen er al voor hun servies. Inmiddels wordt de winkel geleid door Anke en Nick. Zij dragen niet alleen de traditie voort, maar ook een duidelijke overtuiging: er is bij Pollmann altijd plek voor iemand met afstand tot de arbeidsmarkt. Anke vertelt: “We zetten vacatures eerst uit via het WerkgeversServicepunt Midden-Gelderland. Zo geven we mensen zoals Janet de kans om te leren hoe werken in Nederland werkt. Voor ons voelt dat vanzelfsprekend.” Janet bevestigt dat gevoel meteen: “Het voelt niet alsof ik naar mijn baas ga, maar alsof ik naar familie toe ga. Ik ben ontzettend blij met deze baan en hoop hier altijd te mogen blijven werken. Het geeft me rust en maakt me echt gelukkig.”
Werk dat waarde geeft
Inmiddels werkt Janet een half jaar bij Pollmann. Haar taken zijn divers: bestellingen uitpakken, webshoporders verzendklaar maken, serviezen inpakken voor klanten en verzenden. Zelfs e-mails naar klanten schrijft ze nu steeds vaker zelf. Een collega leest nog even mee, zodat Janet al doende haar taal en communicatie verbetert. Anke glimlacht: “Ze is zo betrokken dat we haar soms moeten herinneren om pauze te nemen. Dan zeggen we: ‘Kom, laat dat werk even liggen en drink gezellig koffie mee.’ Ze is enorm gemotiveerd om het goed te doen.” En ook met breekbaar servies gaat het verrassend goed. “Ik heb gelukkig nog nooit iets laten vallen,” lacht Janet.
Meer dan een CV
“Een CV zegt niet alles. Janet is een moeder, dus ze kan goed organiseren. Ze is altijd op tijd en gemotiveerd om te leren. Zulke kwaliteiten zie je niet altijd terug op papier, maar ze maken een wereld van verschil,” aldus Anke. Bij Pollmann draait het om meer dan werk. “Fijn thuis, fijn op het werk,” is het motto. Janet voelt zich helemaal op haar plek. “Ik word hier gewaardeerd. Dat maakt me minder onzeker en ik durf weer vooruit te kijken.”
Anke Pollmann denkt in mogelijkheden en niet in beperkingen: “Als werkgever kun je het verschil maken. Je geeft iemand een kans en krijgt er zoveel voor terug. Bij ons voelt dat gewoon heel natuurlijk.”






