Het Arnhemse Introdans is een begrip in de internationale danswereld. Het gezelschap maakt prikkelende dansproducties die op wereldberoemde podia te zien zijn. Inclusiviteit zit diepgeworteld in de kern”van alles wat ze doen.

Sinds een tijdje werkt Introdans op het gebied van grafische vormgeving samen met Alleburen. Dit Arnhemse ontwerpbureau biedt kansen aan jonge mensen die op wat voor manier dan ook uit de boot (dreigden te) vallen. Zij krijgen zo de mogelijkheid te leren en werkervaring op te doen bij een grafisch ontwerpbureau. De samenwerking tussen Introdans en Alleburen is geen eenmalige uiting van diversiteit op de werkvloer. Inclusief ondernemen zit in het DNA van het gezelschap. Adriaan Luteijn is artistiek manager bij Introdans, maar ziet zichzelf bovenal als initiator. “Ik zoek proactief de samenwerking op met diverse groepen in de samenleving. Vanuit onze kunst verbinden we mensen met hun verbeeldingsvermogen en eigen danskracht. Dat doe ik vanuit een diepe overtuiging dat dans voor iedereen is”.

Geen vaste kaders
Introdans zette de afgelopen jaren diverse producties op de planken die mensen uit verschillende leefwerelden dichter bij elkaar brachten. Zo maakte Luteijn onder de noemer ‘De Ontmoeting’ samen met zijn klassiek geschoolde dansers voorstellingen met onverwachte gasten. Professionele dansers deelden het podium met onder andere senioren, amateurdansers, jongeren met een autismespectrumstoornis, olympische atleten en mensen met een lichamelijke beperking. “Daar begon ik 20 jaar geleden al mee, toen het woord inclusiviteit bij wijze van spreken nog niet eens bestond. Wat ik het belangrijkst vind om uit te dragen: dans en je creatief uiten door beweging past bij iedereen. Dat hoort niet vast te liggen binnen het kader van een bepaald type lichaam, de achtergrond die iemand heeft, kansen in het leven, het eventuele rugzakje, gender of fysieke gesteldheid. Vanuit deze gedachte kwam ik ook bij Scalabor terecht. Ze zijn een van de vele partijen waar we mee samenwerken om mensen uit het sociaal maatschappelijk domein te bereiken vanuit ons ‘Grote Verbindingsplan’. Bij het maken van moderne dansproducties ben ik er in de loop der jaren achter gekomen dat je geweldige dingen kan maken met mensen uit alle lagen van de samenleving. Aan de ene kant hebben we onze klassiek geschoolde dansers die tot
de absolute wereldtop behoren, daarnaast staan mensen op het podium die het publiek niet in het theater verwacht. Het samenbrengen van twee totaal verschillende werelden levert voor mij als maker interessante artistieke chemie op. Vanuit die botsing ontstaan bijzondere dingen. Het schuurt, wrijft en wordt soms zelfs ongemakkelijk. Theater is in staat vragen op te roepen bij het publiek. Je ziet als kijker de tegenstellingen en overeenkomsten letterlijk voor je. Die diversiteit op het podium is een mooi instrument om mensen wakker te schudden. Het zorgt voor reflectie en meer begrip, wat uiteindelijk hopelijk ook leidt tot meer acceptatie.”

Vanuit kunst mensen met hun verbeeldingsvermogen verbinden. Dat doe ik vanuit een diepe overtuiging dat dans voor iedereen is’

Begeleiding op de werkvloer
“Praktisch gezien levert het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt soms wel uitdagingen op. Ik behandel iedereen zoals mijn dansers van Introdans, repetities gaan in hoog tempo en we moeten meters maken. De begeleiding op de werkvloer laat ik daarom aan professionals over. Bij de repetities zijn bijvoorbeeld arbeidsbegeleiders, mensen van de zorggroep of Scalabor aanwezig. Dat is niet omdat ik die begeleiding niet zelf op me wil nemen, maar ze zijn daar gewoon veel beter in. Ieder heeft zijn eigen expertise en de mijne ligt op het artistieke vlak. Iedereen die danst op ons podium zien wij overigens ook echt als dansers en we kijken ook bij deze groepen zorgvuldig naar hoe iemand betaald wordt. Als mensen voor ons dansen dan zien we dat als werk en dan moet je dat als werkgever serieus benaderen, met alles dat daarbij komt kijken. Een juist salaris, goede arbeidsvoorwaarden en begeleiding op de werkvloer.