Ondernemen met maatschappelijke impact
Door regionaal sociaal in te kopen werkt u samen met leveranciers die bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Dit versterkt uw positie bij aanbestedingen en draagt bij aan een duurzame reputatie. SROI (Social Return On Investment) betekent dat u bij opdrachten sociale meerwaarde creëert, bijvoorbeeld door in te kopen bij sociale ondernemingen, werkplekken te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of werk te beleggen bij bedrijven met sociale impact.
De Vakmakers, een mooi voorbeeld
De Vakmakers Arnhem is een plek voor Arnhemmers die op zoek zijn naar werk, en voor zij-instromers die een carrièreswitch overwegen. Hier krijgen zij de kans om praktische vakvaardigheden te ontwikkelen en een loopbaan te starten in de bouw, techniek en energietransitie. Het is een mooi voorbeeld van hoe bedrijfsleven, onderwijs en overheid samenwerken aan duurzame werkgelegenheid. Projectleider Lars Nieuwenhoff neemt u mee in het verhaal.
We zijn te gast bij KickStart Food
KickStart Food is een van de drie genomineerden voor de titel Inclusief Ondernemer 2024. Op Industriepark Kleefse Waard runt Bram Steneker een sociaal horecabedrijf. In hun restaurant én via catering op locatie wordt gewerkt met een divers personeelsbestand. Mensen krijgen de kans om te leren en zich te ontwikkelen – bijvoorbeeld in de keuken, bediening of logistiek. Commercieel en sociaal ondernemen gaan hier hand in hand. Medewerkers leren stap voor stap het horecavak. Is iemand klaar voor een volgende stap? Dan helpt KickStart Food verder. Bram: “Het kost extra inzet, maar het is prachtig om mensen te zien groeien – dat is waar we het voor doen.”
Een mooie plek om in de praktijk te zien wat inclusief ondernemen betekent!
Datum: donderdag 5 juni 2025
Tijd: 12.00u – 13.00u| inloop vanaf 11.45u
Locatie: KickStart Food, Westervoortsedijk 73 6827AV Arnhem
Lunch: evt. dieetwensen doorgeven bij aanmelding
Er is plek voor maximaal 20 deelnemers. Deelname is gratis, inclusief lunch.
Let op: deze kennissessie is gericht op ondernemers en beslissers – niet op HR-adviseurs.
Sociale inkoop en SROI zijn strategische keuzes met impact op uw bedrijfsvoering en marktpositie. Wilt u weten hoe u daarmee zakelijk voordeel behaalt én maatschappelijke waarde creëert? Dan is deze sessie voor u.
Bij een groot aantal aanmeldingen vragen we om maximaal één deelnemer per organisatie. Zo krijgen zoveel mogelijk ondernemers een kans.
Aanmelden kan via onderstaand formulier:
Kennislunch 5 juni 2025